“Kalau macam tu, Shoppe & Youtube pun Mi kena tμtμp..” Ini Respons Syahmi Selepas Dikencαm

Sebelum ini, pengarah dan Youtuber terkenal, Syahmi Sazli menjadi bualan han’gat di bulan ramadan, dek airnya yang laku ke’ras sehingga orang ramai terpak’sa beratur panjang. 

Pada awalnya, Syahmi hanya menjual air balang berperisa stawberry, tetapi kemudiannya selepas jualan meningkat naik, dia menambah pelbagai jenis perisa.

Namun, ada komen-komen ku’rang enak didengar apabila terdapat segelintir pihak mendak’wa nama Syahmi sudah terkenal di seluruh Malaysia dan ini memudahkan jualan mereka.

Kredit: Malaysia Reporters

Dek kata-kata kecaman itu, Syahmi tampil menjelaskan perkara sebenar dengan berhemat di laman akaun Facebook. 

“Alhamdulillah, selama 3 minggu dalam bulan puasa lalu pulangan bersih untuk jualan air balang Mi mencecah RM 60,000 lebih. 

“Mi taknak cerita macam mana resepi air yang Mi jual tu. Yang tu boleh tengok live yang Mi duk buat air tu.

“Posting ni Mi nak jawab beberapa persoalan/isu yang tercetus.” 

1) “Takpelah Syahmi dah ada nama, senang lah nak jual apa-apa. Jual air kosong pun ada orang beli” 

“Mi rasa tak juga… sebelum ni Mi pernah 2 kali jual baji, ru’gi.. Jual santan pun tak ru’gi, ru’gi juga. Pernah bersama dengan isteri Mi jual foundation, pun tak jadi. 

Kredit: Syahmi Sazli

2)”Kesian dekat peniaga lain, orang tak pergi beli. Orang pergi kedai Syahmi. 

“Kalau macam tu, Shoppe pun Mi kena tutup jugak sebab ala’san tu. Youtube pun Mi dah tak boleh buat sebab ‘kesiαn dekat Youtuber baru, takde orang nak tengok’.”

“Dan kalau Mi tutup kedai Mi sebab ala’san di atas, siapa pula yang nak ke’siankan pekerja Mi dah takde kerja dan gaji?”

“Alhamdulillah, Mi dapat bagi kerja dan gaji kepada 23 orang pekerja air balang Mi bulan puasa lalu. Diorang terdiri dari anak beranak Mi dan orang kampung Mi.”

Kredit: Syahmi Sazli

Perkongsian Syahmi itu mendapat pelbagai reaksi daripada warganet dengan rata-ratanya menyokong tindakan Syahmi itu dan menitipkan kata-kata semangat.

@Namaku Aini: Sor lg mie..sebab demo terlalu merendah diri, ore pun seleso.rezeki koho masyukk.hrp kekal begini deh walau di puncak.memey trbaik kalu tgk kebangkitan ore mudo mcm mie & nisa.Moga terus success

@Laila Ismail: Jangan pandang masa org dah berjaya, pandang dan renung perjalanan kejayaan itu. Tahniah buat semua. Moga dipermudahkan dan dimewahkan dgn rezeki yang halal. Dapat membantu insan² yang memerlukan. Aamiin

@Saiful Mizam: Terbaik amalan demo..ambo kerap solat Jumaat sebeloh demo…ralit duk perati demo lepas solat dgn zikir pakai jari… Terima kasih atas perkongsian….

Sekadar info dan semoga bermanfaat. 

Sumber: 

[1] Gambar utama, Syahmi Sazli dan Daily Makan

Leave a Reply

Your email address will not be published.