[Video] “20 jenis juadah tak terjual, jumpa syiling depan kedai..” Jualan Makanan Di Bulan Puasa Semakin Merosot, Nasib Menimpα Opah Undang Sebαk

Dalam dunia perniagaan, kita perlulah bersedia untuk menghadapi situasi untung dan rugi yang mana merupakan  asam garam dalam bidang ini.

Hal ini turut dialami oleh seorang peniaga wanita restoran makanan, Zubaidah yang menjalankan perniagaan makanan sejak Januari lepas di Bandar Baharu, Kedah.

Peniaga yang berusia 55 tahun itu, menyediakan lebih 20 jenis masakan lauk kepada pelanggannya pada setiap hari.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Menurut anak saudaranya yang dikenali sebagai Yana Ismail, 31 menyatakan bahawa jualan ibu saudaranya yang lebih mesra disapa sebagai Opah semakin berkurangan dan mer0s0t sejak bulan puasa kali ini.

“Opah dah mula berniaga sejak awal tahun, dari dulu impuan dia berhajar sangat nak buka kedai makan, jadi dia pun buka lah”

“Mula-mula buka kedai, sambutan memang sangat memberangsangkan, setiap hari ada saja orang datang kedai nak makan sampai penuh,” katanya.

“Lepas tu ada satu ujian datang, Opah jumpa duit syiling depan kedai, tapi opah teruskan perniagaan macam biasa sebab dia bersangka baik.

Dalam pada itu, Yana menyangkakan berkemungkinan kedai Opahnya itu terkena buatan orang atau amalan s1hir.

Namun, Yana menambah lagi bahan masakan yang dipakai oleh Opah menggunakan kos yang begitu tinggi dan besar.

“Dari hari ke hari jualan semakin mer0sot, hanya cukup-cukup makan untuk bayar gaji pekerja, kadang-kadang modal pun tak dapat nak pusing balik.

“Makanan yang Opah jual dimasak dengan resipi yang sempurna, jadi bahan-bahan nak beli memang mahal, tapi Opah teruskan juga sebab dia lari dulu nak berniaga,” ujarnya.

Apa yang lebih menyed1hkan, suami kepada Opah baru sahaja men1nggal dunia dan kelihatan di wajah Opah masih lagi terpancar kesed1han atas pemergian suami tercinta.

Namun begitu, Opah tetap gembira dan tidak terus berpμtus asa dalam meneruskan usahanya dalam bidang perniagaan ini.

“Sejak bulan puasa, jualan semakin menurun, syaa sebagai anak saudaranya juga merasakan sungguh sed1h dengan apa yang terjadi pada ibu saudara saya,” luah Yana.

“Suami Opah baru sahaja men!nggal dunia minggu lepas, dalam kesed1han ini Opah masih lagi nak teruskan perniagaannya dekat Bagan Samak, tak sangka bila dia berniaga nasibnya sebegitu.

“Kasihan tengok Opah sampai tertidur dekat kaunter sebab tak ada orang langsung ke kedai walaupun dah pukul 6.30 petang, waktu hampir berbuka,” luah Yana lagi.

Oleh itu, Yana memuat naik video tentang Opah didalam laman TikToknya dan ternyata perkongsiannya itu menjadi tular dan dia juga menerima pelbagai respons dan komen yang positif daripada netizen.

“Sebagai anak saudara, saya turut terasa, tersentuh tengok keadaan opah kat kaunter, dia tak cakap apa, cuma raut wajahnya kita dapat lihat ker1sauan dan kesed1hannya,” jelasnya.

“Inilah usaha yang saya mampu lakukan buat Opah untuk bantu menaikkan kembali perniagaannya, saya tak sangka video ini akan viral, saya anggap ini rezeki Opah atas berkat kesabaran dia dalam berniaga,”

Sekadar info dan semoga bermanfaat buat semua.

Sumber:

[1] Rujukan: Mstar

[2] Gambar dan Video: Tiktok @yanaismaill

Leave a Reply

Your email address will not be published.